Starý kraj – kniha o nás | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Starý kraj – kniha o nás

100% Recenze | Magdalena Kodedová | 5.5.2016

Spisovatelka Dörte Hansenová sklízí se svou prvotinou Starý kraj úspěch nejen doma v Německu, ale i v dalších zemích. A zcela zaslouženě, což ostatně mají nyní možnost posoudit i čeští čtenáři, kteří se s textem setkávají v překladu Viktorie Hanišové a v krásné grafické úpravě Lucie Zajíčkové.

stary-kraj-rec-1

Ústředními postavami jsou rázovitá Vera a submisivnější Anna, jejichž životy se jednoho dne protnou a odvíjejí se v prostředí starého venkovského domu, který se stává další rovnocennou postavou románu. Vera se na starém statku ocitla po druhé světové válce jako malý, pětiletý utečenec z východní Pruska doprovázený matkou, a na venkově zůstala po celý další život, aniž kdy nalezla ten opravdový pocit domova. Ten k ní o mnoho let později přichází hledat i zoufalá, partnerem opuštěná Anna s malým synem Leonem. Obě ženy kromě vzdálené přízně spojuje svérázný přístup k životu i určitý druh vyhnanství, v němž se ocitly vlivem vnějších příčin i z vlastního rozhodnutí. Kolem nich se nabalují další lidské osudy, některé jsou jen letmo načrtnuté, jiným je vymezen větší prostor. Časové linie se prolínají v nechronologickém řazení, mnohdy z různých úhlů pohledu tak, jak je viděla ta která postava, avšak naprosto srozumitelně a jasně. Hansenová píše čtivě a s lehkostí, i když se právě strefuje do závažných témat osobního i historického rázu (poválečné odsuny, nevěra, rozchod, eutanazie). A právě v jednoduchosti je největší síla textu. Za pomoci prostého jazyka, bez kudrlinek a zbytečného kličkování dovede autorka brilantně, někdy i v jedné větě charakterizovat ten daný rys, povahu a událost. Její popis je tak trefný, že jej čtenář místy cítí až fyzicky, ať už v momentech, kdy text vyvolává smích, nebo v bodavě drsných okamžicích.

stary-kraj-rec-2
Dörte Hansenová (*1964) se po studiu lingvistiky dala na novinářskou dráhu. Žije poblíž Hamburku. Starý kraj (Altes Land) z roku 2013 je její románovou prvotinou a dočkal se již mimořádného úspěchu. Kromě češtiny se kniha dočkala již i překladu do francouzštiny, italštiny, nizozemštiny a angličtiny. Foto: © Sven Jaax

Stejně jako jsou pestré osudy postav z románů, jsou rozmanitá i témata, která kniha nabízí. Vedle zmíněného vyhnanství a hledání domova patří k těm výrazným zcela jistě i kontrast mezi městem a vesnicí. Karikaturní vykreslení přespříliš liberálních hamburských rodičů nebo reflexe bio-eko měšťáků přesídlených na venkov očima pragmatických starousedlíků patří k nejvydařenějším humoristickým momentům knihy. Přes celkový ironický nadhled je ale text hluboce lidský a emočně silný. A možná že právě proto jsou drásavé a smutné reálie ještě působivější – zachycené ve své nahotě hned v sousedství komických okamžiků, bez zbytečných úvodů a dalších hlubších komentářů a analýz.

Jestli se někomu výstižně, čtivě a věrohodně podařilo zachytit obraz (středoevropské) současnosti, pak právě Dörte Hansenové. Starý kraj – to je bravurní vykreslení naší doby se všemi jejími stereotypy, zvrácenostmi, přetvářkou i s všudypřítomným  dědictvím minulosti. A bude zajímavé sledovat, jestli tenhle obrázek naší společnosti zestárne spolu s námi, nebo se stane nadčasovým svědectvím o nás, kteří jsme tady a teď.

Magdalena Kodedová

Magdalena Kodedová

Kulturomilná maminka a vegetariánka, se slabostí zejména pro divadlo, knihy, (dokumentární) filmy, Španělsko, Francii a čokoládu.