Ženský román Ve službách zla | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní

Ženský román Ve službách zla

50% Recenze | Šárka Nováková | 7.6.2016

Navzdory tomu, že Joanne K. Rowlingová, respektive Robert Galbraith, pod jehož pseudonymem spisovatelka nyní už poněkud zbytečně vystupuje, není zrovna brilantní autorkou detektivek, její jméno proslulé zcela jinou sérií se zkrátka dobře prodává. A tak tu máme Ve službách zla, třetí krimi román z řady o soukromém detektivovi Cormoranu Strikeovi, který by měl tentokrát nést podtitul: Byla vražda. Bude svatba?

ve-sluzbach-zla-3
Je skoro ironické, že série o detektivovi bez jedné nohy ukazuje jako hlavní motiv všech svých obálek „procházku“ po Londýně.

Detektivka naměkko

Kromě pokračujících neduhů celé série, které jsme zmiňovali už v recenzích předešlých knih Volání kukačky a Hedvábník, se totiž autorka zřejmě snaží vytvořit jakousi protiváhu k obvyklému detektivnímu světu životem ošlehaných tvrdých mužů. V jejím podání se pátrání pozvolna mění v román pro ženy. Namísto drsné „hard boiled“ školy se v jejím stylu projevuje spíše poněkud „softly cooked“ tendence. Na začátek sice čtenářům naservíruje uříznutou nohu a vnitřní monology bestiálního vraha – svého detektiva přitom nechává jít ve šlépějích hned tří podezřelých individuí–, úseky referující o honbě za potenciálními zločinci se však neustále střídají s čím dál silnější linkou Cormoranovy asistentky Robin, která řeší trauma z minulosti a výhledy do budoucnosti. Vdát se, či nevdat? Hra na pod povrchem přítomné erotické napětí mezi pátracími parťáky opačného pohlaví sice fungovala už u Dempseyho a Makepeacové nebo Muldera a Scullyové, stvořitelce Harryho Pottera se však zoufale nedaří. Opakované narážky na to, jak by vyšetřovatel se sekretářkou byli skvělý pár (kdyby nechtěli zůstat profesionály a nechodili s někým jiným), jsou svou topornou snahou tuhle představu čtenáři vnutit až únavné. Opravdové jiskření mezi protagonisty ale její psaní nevyvolává. Alespoň polovinu ze svých 550 stránek pisatelka věnuje hrdinčinu dilematu, zda se má provdat za svého netolerantního a povrchního snoubence, na něhož navíc praskne nepěkné tajemství z dob počátků vztahu.

ve-sluzbach-zla-2
Joanne Rowlingová v nové detektivce už příliš nepředstírá, že jen pan Galbraith. Spíš paní Galbraithová. Foto: Debra Hurford Brown

Konec superhrdinek

Zdá se, že Rowlingová se snaží aktuálně populární žánr více přiblížit i čtenářkám, které nejraději konzumují romance „ze života“ o „obyčejných holkách“, jako jsou ony samy. Navzdory emancipační vlně detektivek, v nichž silné, bojovné dívky a dámy ukážou padouchům, zač je toho loket, a k tomu mají výjimečné mentální schopnosti (trilogie Milénium, televizní seriály Zločin, Most či The Fall), nebo se dokonce ujímají role geniálního padoucha (knihy Gillian Flynnové či Lyndsay Fayové), vrací Rowlingová ženy tam, kam patří: na gauč plný posmrkaných kapesníčků před televizi, ve které běží královská svatba. Robin má sice ambici být v práci Cormoranovi plnohodnotným partnerem, její přednosti ale tkví především v tom, že je pohledná, milá, komunikativní a praktická. (Aby se však neřeklo, umí dost dobře řídit – dokonce „nejen na ženskou“!) Nezbývá než vkládat jisté naděje v Robinino nevyhnutelné setkání se sadistickým zabijákem, který na ni má od začátku spadeno – jak se maniak svěřuje v kapitolách, kdy se odhalují jeho pohnutky, aniž je prozrazena jeho totožnost.

Pro lepší představu, jak zní kapela, jejíž texty lemují v citacích celou knihu, si poslechněte asi nejznámější singl (Don´t Fear) The Reaper.

Tohle není léto lásky

Přesto však kniha naštěstí není kriminální zápletky zcela prosta. Kdosi má zřejmě na Cormorana Strikea pifku z minula a snaží se jeho soukromé podnikání zdiskreditovat zasíláním částí těla svých obětí. A je evidentní, že detektiv musí záhadu buď slavně vyřešit, nebo se rozloučit se svou kariérou. V rukávu má hned trio adeptů na úhlavního nepřítele a rozvíjí tudíž trojí linii pátrání, v níž hraje jistou roli jeho nepříliš úspěšně hudebně angažovaný otčím, jemuž připisuje na vrub matčinu podivnou smrt, či pravděpodobný pedofil, nebo artritidou stižený bývalý boxer. První podezřelý zanechal svůj otisk také v již tradičních citátech, které uvozují jednotlivé kapitoly. Po výňatcích z antických a alžbětinských děl v předchozích dílech série došlo tentokrát na úryvky písní – od rockové kapely Blue Öyster Cult, kterou zbožňovala Cormoranova matka, za časů svých mladých let věhlasná grouppie. Název románu tedy nepochází z ničeho jiného, než z písně Career of Evil, podobně jako jména kapitol (např. hned první odkazuje na hit This Ain't the Summer of Love). Všechny tři směry vyšetřování jsou poměrně nosné a jakž takž dokážou udržet napětí, které však průběžně narušují již zmíněné vsuvky o dietě a rozpolceném srdci nebohé Robin. Náznaky a stopy se pod nánosem růžové polevy téměř rafinovaně ztrácejí, takže není tak snadné si spočítat, kdo je ústřední pachatel (zdá se to být ovšem příliš velká cena za případné závěrečné překvapení). Možná je to prokletí slavných a komerčně úspěšných autorů: zatímco neznámého Galbraitha několik redaktorů odmítlo, neboť je jeho výtvor zas tolik neuchvátil, známou a výnosnou Rowlingovou jako by se její nakladatel neodvážil ani redigovat, ačkoli by text redaktorský zásah vskutku potřeboval. Výsledkem opatrnického přístupu je rozbředlý případ, jehož stránky absurdně nabobtnaly přemírou červené knihovny.

ve-sluzbach-zla-4
Ovšem díky tomu, že má vydavatelství Plus ve svém portfoliu komerčně úspěšnou autorku jako J. K. Rowlingová, může si dovolit vydávat i méně mainstreamové tituly.

Šárka Nováková