Jak to bylo v Československu s filmovými titulky mezi lety 1945 a 1993? | kulturissimo.cz - Vaše lepší stránka. Ta kulturní


Kulturní portál s přehledem - hudba, výstavy, divadlo, film
Vaše lepší stránka. Ta kulturní.

zpět na titulní stránku...

zpět na rubriku...

Výstavy

Jak to bylo v Československu s filmovými titulky mezi lety 1945 a 1993?

redakce | 21.6.2016

Jakou podobu měly filmové titulky v období mezi lety 1945–1993, kdy byla tuzemská kinematografie znárodněna? Jaké technologie se k výrobě titulků používaly? Kdo byli designéři titulků v tomto období? V pondělí 20. června byla v pražské Galerii Czechdesign zahájena letní výstava nazvaná Typografie filmových titulků. Mezi lety 1945—1993 bylo v Československu natočeno více než 1600 filmů, ale je známo pouze 37 jmen návrhářů výtvarné podoby titulků. Proč tomu tak je? Kdo byli tito návrháři? Nahlédněte společně se studentkou UMPRUM a autorkou projektu Andreou Vacovskou do vývoje typografické tvorby v úvodních titulcích československých hraných filmů.

 

„Zajímám se o filmy a typografie ve filmových titulcích je pro mne velmi výrazným a výmluvným propojením s oborem mé profese. Ambicí tohoto projektu je vytvořit platformu pro další mapování československé titulkové tvorby a při nejlepším otevřít diskuzi o tom, jak důležitá je v tomto oboru spolupráce tvůrců filmů a grafických designérů,“ poukazuje na svá očekávání autorka projektu Andrea Vacovská.

 

 

typografie-titulku
Triková kopírka Oxberry. Zdroj: archiv Andrey Vacovské

 

Úvodní titulky v československých filmech prošly od roku 1945 velkou proměnou. Během osmačtyřiceti let je navrhovali nejen slavní výtvarníci, ale především  běžní zaměstnanci barrandovských studií. V titulkové tvorbě se tak střídaly více i méně kreativní přístupy, kvalitní tvorba se mísila s průměrnou a výtvarná úroveň typografie titulků nebyla nijak konstantní. Na podobu úvodních titulků měly ve většině případů velký vliv samotní režiséři filmů, kteří rozhodovali o jejich výsledné podobě. Někteří z nich ke spolupráci zvali výtvarníky či grafické designéry a díky jejich práci se podařilo vnést do tuzemské titulkové tvorby nové pohledy a netradiční řešení. Zajímavé je, že jména návrhářů titulků se v titulkových listinách filmů běžně neuváděla.

 

Dnes již poměrně snadnému způsobu výroby titulků pomocí běžně dostupných softwarů předcházelo období složitého procesu výroby. Nejdůležitějšími prostředky pro jejich výrobu byla tři zařízení, která je možné na výstavě poznat – triková kopírka Oxberry, kondenzor Neilson Hordell a později i malé fotosázecí zařízení Staromat. Unikátním prostředkem pro sazbu titulků byla také plastická písmena, která hrála ve 30. až 50. letech ve výrobě titulků významnou roli. Tato zařízení se již dnes nevyužívají a jsou nahrazena moderními technologiemi.

 

Na své si přijdou odborníci z oblasti tvorby písma, ale také široká veřejnost a milovníci české, potažmo československé kinematografie. Výstava uvádí široký pohled na obor tvorby československých filmových titulků – nejen typografii do jisté míry odrážející atmosféru doby, ale i technické prostředky, které se pro tvorbu filmových titulků používaly. Návštěvníkovi budou představena písma specificky využívaná v titulkové tvorbě. Zároveň se dozví, kteří tvůrci a návrháři se ve tvorbě titulků v místním měřítku prosadili a jaké byly jejich realizace.


 


Termín konání: 21.6. - 13.7.
Kde: Galerie Czechdesign
Adresa: Vojtěšská 3, 110 00, Praha 1
Další info:
zpět na titulní stránku... zpět na rubriku...